Toivo- valmennus vertaistukijalle

Haluaisitko toimia vertaistukijana vakavasti sairastuneelle? Luoda toivoa siitä, että vaikeasta elämäntilanteesta voi selviytyä.

Et tarvitse mitään erityistaitoja, lähtökohtana on halu kuunnella toista. Voit myös kertoa, kuinka itse olet ratkaissut arjessa eteen tulevia haasteita. Myös sairastuneen läheinen voi toimia vertaistukijana.

Jos olet itse kokenut oman tai läheisesi vakavan sairastumisen tai vammautumisen, ja haluat auttaa muita saman kokeneita, niin voit hakea mukaan vertaistukijavalmennukseemme.

Toivo-valmennus
• antaa valmiuksia toimia vertaistukijana sairaalassa, yhdistyksessä ja/tai Toivo-vertaistukisovelluksen kautta.
• sopii niin uusille kuin kokeneillekin vertaistukijoille
• koostuu itsenäisistä tehtävistä ja yhteisistä tapaamiskerroista
• on maksuton.

Valmennuksen teemoina:

• Vertaistukitoiminnan mahdollisuudet ja merkitys
• Oma kokemus ja suru terveyden menettämisestä
• Vertaistukijana toimiminen ja kohtaaminen
• Vertaistukijan oma jaksaminen ja hyvinvointi

Valmennus ei vielä sido mihinkään toimintaan, vaan voit tulla pohtimaan eri mahdollisuuksia.

Huomioithan, että vapaaehtoisilla tulee olla tuhkarokko- ja vesirokkorokotukset otettuna tai taudit sairastettuna ensimmäiseen vapaaehtoisvuoroon mennessä. Lisäksi sairaalassa toimivilta vapaaehtoisilta edellytetään influenssarokotteen ottamista vuosittain. Sairaalavapaaehtoisilta edellytetään täyttä koronarokotesarjaa, oma henkilökohtainen rokotusaikataulu huomioiden (2-3 rokotetta).

Lasten parissa toimivilta vapaaehtoisilta tarkistetaan rikosrekisteriote. OLKA hakee otetta vapaaehtoisen suostumuksella ja se on vapaaehtoiselle maksuton.

Järjestämme valmennukset pienryhmissä, joissa on hyvä, mukava tunnelma pohtia vertaistukijaksi lähtemistä. Valmennus ei vielä sido mihinkään.

Toivo-valmennus vertaistukijalle Teamssillä

To 30.11., ti 5.12., ti 12.12. ja to 14.12.2023 aina klo 9-11

Hae mukaan tästä

Valmennukseen otetaan korkeintaan 10 henkilöä. Tee hakemus viimeistään ma 20.11.2023 mennessä.
Saat tiedon valmennukseen pääsemisestä ke 22.11.2023 mennessä (varaa päivät kalenteristasi jo hakuvaiheessa).

Haluatko kysyä lisää? Ota yhteyttä:
Ulrika Seppänen da Costa

p.045 1384262