Tule esittelemään yhdistyksesi toimintaa OLKA-pisteille

OLKA Keski-Uudenmaan OLKA-pisteitä löytyy:

Hyvinkään sairaala

Järvenpään Sosiaali-ja terveyskesku JUST

Järvenpään HUS psykiatrian poliklinikka

Tulossa syksyllä Hyrylän terveyskeskus

Potilaille ja läheisille tukea tarjoavat yhdistykset ovat tervetulleita kertomaan toiminnastaan ja antamaan vertaistukea OLKA-pisteillemme.

OLKA-pisteellä voivat esittäytyä lisäksi yhdistyksistä koostuvat verkostot, oppilaitokset ja sairaalan yksiköt.

Teemapäivien järjestäminen OLKA-pisteellä perustuu vapaaehtoisuuteen, mutta onnistumisen edellytyksenä on toimiminen yhteisten pelisääntöjen mukaisesti. Se varmistaa turvallisen ja luottamuksellisen ilmapiirin kohtaamisessa sairaalan potilaan ja hänen läheisensä kanssa.

Toiminta OLKA-pisteellä edellyttää vuorovaikutusta, läsnäoloa ja empatiaa.

OLKA-pisteellä ei saa esitellä tai mainostaa yksityisten tai muiden yritysten terveyden-tai sairaanhoidollista toimintaa.

Lue lisää vertaistuesta olkatoiminta.fi-sivustolta tästä

Tutustu Terveyskylän Vertaistalo.fi-palveluun tästä

Katso video OLKAn vapaaehtoistoiminnasta tästä

Näin varaat teemapäivän OLKA-pisteelle

Hyvinkää

Klikkaamalla alla olevaa OLKA Hyvinkään teemapäivätkalenteria kohtaa pääset tarkastelemaan vapaita päiviä ja jo varattuja teemapäiviä.

Klikkaa tästä: OLKA Hyvinkään teemapäiväkalenteri

Voit varata teemapäivän mille tahansa vapaalle arkipäivälle!

Järvenpää

OLKA-toiminta jalkautui huhtikuussa Järvenpäähän, Sosiaali- ja terveyskeskus JUSTiin ja HUS Psykiatrian poliklinikalle.

Teemapäivä varauksen Järvenpään OLKA-pisteisiin voit tehdä sähköpostitse Ulrikalle (ulrika.sdacosta@yhdistysverkosto.net).

HUS Psykiatrian OLKA-piste (paikalle mahtuu kerralla kaksi toimijaa)

Aina klo 11.30-14

3.9.

17.9.

1.10.

15.10.

29.10.

12.11. Äimä ry

26.11.

10.12.

Sosiaali- ja terveyskeskus JUST (paikalle mahtuu kerralla jopa neljä toimijaa)

Aina klo 12-14

5.9.   Setlementti Louhela

19.9. Keski-Uudenmaan Omaishoitajat

3.10.

10.10. Tuusulanjärven reuma (huom! klo 10-12)

17.10.

31.10.

14.11.

28.11.  Uudenmaan Kilpi

12.12.

Toimintaohjeet teemapäivän pitäjälle:

Tule teemapäivään ehdottomasti vain terveenä, näin minimoidaan infektioiden leviäminen. Huomioi myös suositus koronarokotuksista. Hyvää käsihygieniaa ja sairaalan muita hygieniaohjeita on noudatettava.

o   Teemapäivä ei saa häiritä sairaalan potilastoimintaa.

o   Musiikkiesityksestä on sovittava etukäteen yhteyshenkilön kanssa.

o   Sairaalassa ei saa valokuvata, videoida eikä äänittää potilaita tai henkilökuntaa ilman asianomaisen kirjallista lupaa.

o   Kaikki, mitä kuulet, näet tai muutoin saat tietoosi, esim. henkilökohtaiset ja luottamukselliset asiat on pidettävä salassa. Vaitiolovelvollisuus jatkuu myös sen jälkeen, kun lopettaa OLKA-toiminnan.

o   Hoidollisiin asioihin ei oteta kantaa, ne eivät kuulu OLKA-toimintaan osallistuvien rooliin. Tuotteiden, lääkkeiden, tutkimusten tai hoitojen markkinoiminen on kiellettyä. Potilasjärjestöjen jäseneksi suostuttelu ja myyntitoiminta on kiellettyä.

o   Sairaala on savuton ja tuoksuton paikka; tule teemapäivään tuoksutta, teemapäivän aikana ei myöskään tupakoida.

o   Mahdollisissa turvallisuutta uhkaavissa tilanteissa ota yhteys lähimpään henkilökuntaan.

o   Jätä teemapäivätila siistiksi.

o   Täytä teemapäivän päättyessä tilastointilomake, jonka linkki lähetetään sähköpostilla ennen teemapäivää.

Haluatko kysyä lisää? Ota yhteyttä:
Ulrika Seppänen da Costa
ulrika.sdacosta@yhdistysverkosto.net p.045 1384262