Vapaaehtoistoiminta

Keski-Uudenmaan alueella on tarjolla hyvin monenlaista vapaaehtoistoimintaa. Mukaan lähdön kynnys on yleensä hyvin matala.

Olemme päivittämässä listaa toimijoista, jotta juuri sinulle sopivaa vapaaehtoistoimintaa löytyisi omalla paikkakunnallasi.

Paikkakuntaluettelo täydentyy syksyn 2022 aikana.

Hyvinkään sairaalassa vapaaehtoinen aula-avustaja Aimo opastaa sairaalaan tulijoita.

Vapaaehtoistoiminnan koulutus

Yhdistysverkosto järjestää kumppaneidensa kanssa vapaaehtoistoimintaan mukaan lähteville koulutuksia, jotka antavat hyvän pohjan toimia erilaisisissa vapaaehtoistehtävissä. Täältä näet ajankohtaiset koulutukset.

Koulutuksessa tutustut vapaaehtoistoiminnan perusteisiin, opit lisää vuorovaikutuksesta ja kuulet erilaisista tavoista osallistua  vapaaehtoistoimintaan. Koulutukset ovat kaikille avoimia ja maksuttomia.

Seuraa Koulutukset-sivuamme. Saat tiedon koulutuksista kätevästi myös tilaamalla uutiskirjeemme.

OLKA-toiminta

Yhdistysverkosto on mukana järjestämässä myös OLKA-toimintaa, joka on koordinoitua järjestö- ja vapaaehtoistoimintaa sairaalassa. Täältä voit lukea lisää OLKA-toiminnasta ja sen järjestämästä vapaaehtoisten koulutuksesta.

Vapaaehtoistoiminta on kaikille avointa toimintaa, jota tehdään palkatta omasta vapaasta tahdosta, hyödyttämään toista ihmistä tai yhteisöä. Vapaaehtoistoiminta nähdään keinona vaikuttaa ja osallistua, lisätä yhteenkuuluvuutta ja hyvinvointia sekä tukea kansalaisvaikuttamista ja demokratiaa. Se hyödyttää niin vapaaehtoista itseään kuin ympäröivää yhteiskuntaakin.

Vapaaehtoistoimintaa tehdään tavallisen ihmisen tiedoin ja taidoin. Vapaaehtoistoiminnan avulla voidaan tehdä monia asioita, joita palkkatyöllä ei tehtäisi.

Kansalaisareena

YouTube-videon näyttäminen ei onnistunut. Tarkista markkinointievästeiden hyväksyminen ja selaimen yksityisyysasetukset.

Ira on käynyt Keski-Uudenmaan Yhdistysverkoston koordinoiman vapaaehtoistoiminnan koulutussarjan.